Korai fejlesztés a bölcsődében

Hegedűsné Baumann Dóra-intézményünk gyógypedagógusa

Intézményi gyógypedagógia, TSMT terápia

1. Miért fontos bölcsődénkben a korai fejlesztés, és mi is az pontosan?
Bölcsődénk 2021 októberétől, saját gyógypedagógussal rendelkezik. Intézményünk
megyénkben és országos tekintetben egyedi, különleges. Nálunk is jelen vannak. és velünk
együttműködve végzik a Pedagógiai Szakszolgálat munkatársai az SNI-s (sajátos nevelési
igényű) gyermekek fejlesztését (gyógypedagógusok, logopédusok, konduktor). Intézményünk
gyógypedagógusa pedig azzal, hogy helyben van, és mindennap jelen van, preventív munkát
végez.
Mit is csinál? A nap elején végig járja a csoportokat. Ezáltal a csoportban dolgozó
kisgyermeknevelők mellett ő is egy különleges, bensőséges kapcsolatba kerül
gyermekeinkkel. A beszoktatások után megfigyeli a gyermekeket, konzultál a kollégákkal és a
szülőkkel egyéni beszélgetéseket folytat. Abban az esetben, ha szükséges, vagy a szülő kéri,
felméri a gyermeket, majd egyéni tornát ír nekik. A tornát betanítja a szülőknek, majd
elkezdődik a terápia. Ez a TSMT torna. A gyermekek heti egyszer tornáznak a bölcsődében,
majd otthon annyiszor ahányszor arra a gyermeknek szüksége van. Emellett komplex
fejlesztést is kapnak azokat a területeket ideértve, ahol akár csak minimális eltérés
tapasztalható. Akik nem rendelkeznek szakértői véleménnyel és rövid időn belül nem történik
változás a fejlődésükben, egy szakértői vizsgálaton vesznek részt. Ezután már a szakszolgálat
munkatársai is bekapcsolódnak a fejlesztésbe. Előny ez gyermekeinknek,mert minél
hamarabb tapasztalunk akár csak egy minimális eltérést is bármely területen az időben
elkezdett fejlesztésekkel tudjuk ezeket kompenzálni,vagy akár teljes mértékben
megszüntetni. Fontos, hogy erre minél hamarabb sor kerüljön. Így zökkenőmentes óvodai, és
iskolai évek elé nézhetnek a gyermekek.
További speciális dolog, hogy a speciális csoportunkban az intenzív fejlesztését a
gyermekeknek konduktor végzi. A sokszínű szakembereknek, illetve a közös team munkának
köszönhető a sok eredmény, siker.

2. Mi az a korai fejlesztés?
Hazánkban a „korai fejlesztés” kifejezés az óvodás kort megelőző időszakban történő
fejlesztést jelenti. Ekkor a képességeket nem fejlesztjük, hanem olyan feltételeket
teremtünk meg a gyermek számár, hogy azzal, ő funkcióéretté váljon.
Például a mászáshoz fontos hogy egy biztos testhelyzetet, megfelelő nagy teret, és
megfelelő segítséget biztosítsunk a gyermek számára. Itt a célunk az, hogy a mászás,
mint helyváltoztatás megjelenjen a gyermeknél. Akkor, ha már megjelent, akkor
pedig funkcióéretté kell tenni.
A korai fejlesztés, gondozás a 0-6 éves korú, különböző fokban megkésett vagy eltérő
fejlődésmenetű gyermekek komplex ellátását jelenti. A fejlesztés területei:
pszichomotoros fejlődési területek, nagymozgás, finommozgás, szociális-érzelmi
terület, kognitív területek, kommunikáció és önkiszolgálás.
A korai fejlesztésbe való bekerülés lehetőségei
Eleinte a járási szakértői bizottság a tizennyolc hónapnál fiatalabb gyermek esetében
szakértői véleményét a gyermek külön vizsgálata nélkül, a csecsemő és gyermek fül-
orr-gégegyógyászat, audiológia, szemész, ortopédia és traumatológia, gyermek- és
ifjúságpszichiátria, fizikális medicina és rehabilitációs orvoslás, orvosi rehabilitáció
csecsemő- és gyermekgyógyászat szakterületen, illetve gyermek-neurológia szakorvos
által felállított diagnosztikai vélemény és terápiás javaslat alapján is elkészíthette el.
Most már először a területi/járási szakértői bizottsághoz kerül a gyermek,ahol ha
szükséges korai fejlesztést írnak ki neki. Akkor ha felmerül az SNI, a sajáros nevelési
igény- akkor küldik tovább a megyei szakértői bizottsághoz a gyermekeket.
Ezeknek a gyermekeknek a felülvizsgálata azonban már a megyei szakértői
bizottságnál történik.
A szakértői vizsgálat indítható:
a) hivatalból,
b) hatósági megkeresésre,
c) szülői kérelemre,
d) illetve a szülő egyetértésével
da) a nevelési-oktatási intézmény,
db) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény hatálya alá
tartozó család- és gyermekjóléti szolgálat, család- és gyermekjóléti központ, bölcsődei
ellátást nyújtó intézmény, szolgáltató, gyermekotthon, területi gyermekvédelmi
szakszolgálat, nevelőszülői hálózat működtetője,
dc) a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény hatálya alá tartozó
fogyatékosok ápoló, gondozó otthona, fogyatékosok rehabilitációs intézménye,
fogyatékosok nappali intézménye kezdeményezésére. (15/2013. (II. 26.) EMMI
rendelet 13.§ (2))
Ha a gyermek harmadik életévét betöltötte, akkor vehet részt korai fejlesztésben és
gondozásban, ha a szakértői bizottság szakértő véleménye alapján nem kapcsolódhat be az
óvodai nevelésbe.
.

Komplex korai fejlesztés

 Az intézménybe járó sajátos nevelési igényű gyermekek számára az intézmény által biztosított gyógypedagógiai fejlesztés mellett egyéb kiegészítő lehetőségek is rendelkezésre állnak.
A Komárom
-Esztergom Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Tatai Tagintézményéből gyógypedagógus (szomatopedagógus) látja el a gyermekek fejlesztését a szakértői véleményben  előírtak alapján.
A konduktív pedagógiai fejlesztést igénylő gyermekek számára is van lehetőség konduktorral való közös tevékenységre. 

 
,

A bölcsődében elérhető, a gyermekek fejlődését elősegítő pedagógiai módszerek

-
.